Nad počínáním některých účastníků provozu zůstává stát nejprve rozum a následně celá křižovatka nebo silnice... Jak se tedy chovat, aby provoz jel plynule?
Každý den se setkáváme na silnici s arogancí a bezohledností. A bohužel nikdo tyto projevy agresivního chování často netrestá, ačkoli se (na rozdíl od vysoké rychlosti) přímo podílejí na plynulosti a bezpečnosti provozu. Co tedy dělat, abyste sami svým dílem přispěli k plynulejšímu provozu na silnici?
Sledujte provoz
Zrcátka! Ta jsou základem vaší orientace v prostoru. Nestačí jen civět metr před kapotu auta, musíte si vytvořit celkový obraz o rychlosti a hustotě provozu kolem vás. Zpětná zrcátka vám pomůžou odhadnout rychlost přijíždějících aut, dovolí vám lépe se zorientovat a zařadit do rychlejšího proudu vozidel a především díky nim zjistíte, jestli můžete přejíždět z pruhu do pruhu, aniž by za vámi někdo musel prosit brzdový pedál a Boha, aby jeho auto zpomalilo.
Nezírejte na odstavená auta, policisty a nehody
Děje se něco na silnici? Blikají u krajnice policisté, ale žádnou jejich činnost nevidíte? Pokud se nic neděje, jeďte dál, nezpomalujte a věnujte se řízení auta, nikoli čučení na nehodu či odstavený kamion, ze kterého se kouří. Večer se o tom dozvíte ve zprávách. Sledováním nesmyslů a zbytečným zpomalováním narušujete plynulý provoz a dochází k nebezpečným situacím. To je také důvod, proč stačí k vytvoření kolony na D1 i malá nehoda v protisměru – každý u toho musí zpomalit a podívat se.
Používejte blinkr
Ukazatel o změně směru jízdy je jediný spolehlivý způsob komunikace s ostatními auty. Blinkr dávejte včas a především na správných místech. Tím, že dáte ostatním najevo, co se chystáte udělat, významně přispějete k plynulosti, neboť mohou ostatní řidiči upravit svoje počínání tak, abyste vy mohli provést požadovaný úkon a jim nenarušili plynulou jízdu. Člověk, který odbočí v křižovatce bez blinkru nebo nebliká při přejíždění pruhů na dálnici by zasloužil pověsit za nohu do průvanu.
Nebrzděte
Brzda má sloužit jako nouzový a záchranný systém. Maximální plynulosti dosáhnete tím, že se budete chovat, jako by vaše auto brzdy nemělo. Snažte se používat brzdný moment motoru a setrvačnost auta. Brzdy totiž také (hlavně na dálnici) „varují“ ostatní, že se něco děje a začnou instinktivně rovněž brzdit. Znejte také schopnosti svého auta a nezpomalujte zbytečně, ať neomezujete rychlejší auta. Například na sjezdech z dálnice není nutné téměř zastavit, pokud to nevyžaduje konstrukce vozovky…
Nebojte se zrychlit
Plynový pedál není v autě pro parádu. Když se připojujete do rychlejšího proudu vozidel, akcelerujte, ať co nejrychleji naberete cestovní rychlost rovnoměrnou s ostatními. Využívejte k akceleraci také celý připojovací pruh na dálnici, nezařazujte se padesátikilometrovou rychlostí hned do provozu před přijíždějící kamion. To samé platí v křižovatkách – akcelerujte od semaforu a neloudejte se. Pamatujte na to, že čím pomaleji jedete, tím otravnější (a hlavně nebezpečnější) pro ostatní účastníky provozu jste. Jestli se bojíte jezdit stejnou rychlostí jako všichni ostatní, nemáte v provozu co dělat. A jestli vám rozjezdy z křižovatek dělají problémy, kupte si auto s automatickou převodovkou.
Udělejte místo
Snažte se „spolupracovat“ s ostatními řidiči a pomáhejte jim tím, že jim uděláte místo, aby se mohli zařadit nebo odbočit. Například v křižovatkách, kde jsou úzké pruhy, se snažte zachovat prostor, aby mohla auta odbočovat do volného směru. Udělejte také místo motorkářům, kteří se v koloně rádi proplétají až k semaforu. Jestli vás to štve, kupte si taky motorku.
Necpěte se do křižovatky
Nemůžete volně projet křižovatku? Tak zůstaňte stát na její hranici a necpěte se do ní. Nespoléhejte se na to, že se proud aut před vámi rozjede. Zpravidla váš směr totiž dostane červenou a vy civíte uprostřed křižovatky a blokujete volný průjezd těm, kteří mají zelenou. Pak se nedivte, když ostatní velmi hlasitě projevují nevoli s vaším počínáním.
Dodržujte pravidlo zipu
V místě, kde se sbíhá provoz více pruhů do jednoho, umožněte střídavé zařazování vozidel. Snažte se jet plynule a nehcte před sebou více místa, aby auta nemusela zastavovat a mohla se zařadit za jízdy. Sami se pak do průběžného pruhu necpěte. Tím, že se proženete volným pruhem na konec, akorát všechny čekající v jednom pruhu naštvete, jakkoli je neschopnost lidí rozdělit se do dvou pruhů nepochopitelná.
Jezděte v pravo a v pravém pruhu
Snažte se jezdit vpravo. Zejména na dálnici o třech pruzích nepoužívejte ke svému loudání stovkou prostřední pruh a uhněte doprava. Způsobujete tím spoustu nepříjemností rychlejším autům. Musí vás objíždět zleva, čímž se levá část dálnice zacpává a pravý pruh je úplně volný. Nedivte se pak, že vás plno řidičů podjíždí zprava, protože je to především pro ně bezpečnější a pohodlnější. Nezapomeňte také na to, že nemáte jakékoli právo bránit ostatním účastníkům provozu v jízdě, ani když jedou očividně rychleji než stanoví zákonný limit. Vaší povinností je rychlejšímu autu umožnit bezpečné předjetí.
Udržujte konstantní rychlost
Zejména na dálnici se snažte jet co nejplynuleji a udržovat stejnou rychlost. Pomůžete ostatním autům lépe odhadnout, jak rychle jedete. Tím jim umožníte se vašemu tempu snadno přizpůsobit. Není nic horšího než jet za člověkem, který během jedné minuty na rovné dálnici mění rychlost od 110 do 140 km/h a zase zpátky, jako by měl natahovací autíčko. Jestli máte v noze křeče, používejte tempomat.
Klíčem k plynulému provozu je tak především schopnost řidičů správně vyhodnotit situaci na základě předvídání chování ostatních a samozřejmě také jistá dávka tolerance. Proto k ostatním vysílejte správné signály o vašem zamýšleném počínání a zbytečně nedělejte dusno – například bezdůvodně pomalou jízdou.
Zdroj: autoweb.cz